De (on)zin van een opleiding

14199167_1317772134900129_7511193090512585181_n.jpg

Onder de noemer, wat mankeert er toch aan onze maatschappij, mijn volgend stukje tekst.

Het huidige schoolsysteem is gelukkig al iets veranderd. Toen ik naar de schoolbanken ging, was er weinig keuze van wat je kon doen. Ofwel ASO, ter voorbereiding op verdere studies, je kreeg een waslijst aan “algemene vakken”. Ofwel BSO dat zich toespitste op hout- of metaalbewerking. Na een tijdje kwam er een optie TSO tussen wat geschikt was voor scholieren die ASO niet aankunnen om wat voor redenen ook en net niet handig genoeg waren om met hun handen te werken.
Het moge niet als een verrassing klinken dat ik ze alledrie van dichtbij heb leren kennen. De keuze werd hierbij beperkt omdat het toch zoveel “gemakkelijker” is om zo dicht mogelijk bij school te wonen. Ik begon met ASO. De aanpassing van het basisonderwijs naar het secundair was iets te groot om te overbruggen. Het ASO richt(te?) zich vooral op het blindelings van buiten leren. Hoewel het vrij simpel is “dingen van buiten te leren” draagt het toch weinig bij en verveelde me al snel. De enige optie was BSO. Na een maand werd ik toch opnieuw naar het ASO geschoven vanwege te goed. Nadat ik een tweede keer moest blijven zitten, kreeg en aanvaarde ik de overgang naar TSO. Het TSO was echter van vorm hetzelfde als ASO, alleen meer gericht op een toekomstige job. Toch wel belangrijk om zaken te leren die nuttig kunnen zijn.

Enfin, de school uiteindelijk afgemaakt met een diploma A2. Een A1 kreeg je als ASO succesvol afwerkte. Een A2 werd verstrekt aan het succesvol afronden van een TSO opleiding. Ik behaalde mijn diploma in een BSO opleiding (kantooradministratie en gegevensbeheer), door een extra 7e jaar werd het diploma opgewaardeerd naar een A2. Hoera! Toch niet. Het diploma stelde nagenoeg niets voor op de arbeidsmarkt. Jawel, je had een opleiding genoten die nauw aansluit met een kantoorjob. Het probleem was dat dit eerder aanzien werd als een vangnet voor scholieren die beter zijn met hun hoofd dan hun handen.

Hopelijk is het “systeem” nu iets intelligenter opgemaakt zodat scholieren toch gemakkelijker door het leven kunnen gaan. Voor de economie van een land is het toch uiterst belangrijk om iedereen aan het werk te krijgen. Hierbij refereer ik graag naar de Scandinavische landen waar studeren gratis is en waarbij je nog financieel ondersteund wordt. Toch een hemelsbreed verschil met studeren in de Verenigde Staten waar je praktisch je hele leven afbetaald voor een studielening.

Is het ook niet belangrijk om iemand te laten doen waar ze in uitblinken? Waar ze in excelleren, waarbij ze niet het gevoel hebben slavenarbeid te verrichten om maar net rond te komen?
Waarom moet je onmiddellijk in een systeem geduwd worden om competitief te zijn, steeds de beste zijn om beloond te worden. Wat is er mis met een degelijk opgeleide vakman die zijn werk met plezier uitvoeren? Nu krijg je een verdeeld volk. De ene helft is – zogenaamd – geslaagd in het leven, de andere mislukt. Hoe vaak heb ik niet gemerkt, toen ik wederom naar een sollicitatiegesprek of testen ging, dat er hoger opgeleiden mee concurreren voor een job waarvoor ik – met mijn allerlaagste diploma – bekwaam ben. Universitair-opgeleiden kwamen zelfs meedoen. Nadat ik door buitenlandse ervaringen ging solliciteren voor dezelfde job waarvoor de universitairen ook komen opdagen, kreeg ik in het allerlaatste stadium te horen niet geschikt te zijn vanwege “overgekwalificeerd”.

Begrijpen wie begrijpen kan. Te goed zijn wanneer je op je eigen niveau of lager solliciteert en anderzijds te horen krijgen dat je te weinig ervaring hebt, onvoldoende geschoold, etc. Ik heb het allemaal gehoord.

Als je dan mensen hoort, er is voldoende job, je moet het alleen willen doen. Of gelijkaardige opinies kunnen me woedend maken. Zulke gesprekken en testen doe ik niet voor mijn plezier of om tijd te doden.

Je bent maar zo sterk als de zwakste schakel. Ja, dan is het enorm triest om in een competitieve samenleving geworpen te worden die niet oordeelt op basis van skills en ervaringen, maar eerder op diploma’s. Een stuk papier (cfr. geld, diploma) is zoveel waard tegenwoordig. Je zou voor minder het systeem tegen de schenen willen schoppen.

Achja, op school wilde het me niet lukken. Nu heb ik ondertussen al enkele talen eigen gemaakt en andere skills verworven. Dingen die ik graag doe. De dingen die mensen vaker doen op latere leeftijd. Om van hun hobby(‘s) toch nog iets te maken waarmee ze de kost kunnen verdienen. Waarom gun je dit niet aan jongeren? Hoeveel aangenamer zou het de samenleving niet maken, mocht iedereen doen wat ze graag doen en goed in zijn? In plaats van in een malletje gegoten te worden, klaar voor de “maatschappij”, dan nog verder gevormd te worden zodat ze zichzelf compleet verliezen. Om er dan op latere leeftijd achter te komen nooit echt gelukkig te zijn geweest. Gewoon 9 tot 5 werken, werken voor een deftig inkomen, een inkomen om te voldoen aan de huidige maatschappij…

(Hier en daar wat info en opinies achterwege gelaten, niet omdat het niet belangrijk is maar om de tekst niet te lang te maken.)

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

