Talenhonger

Aangezien bepaalde dingen te moeilijk zijn om te bevatten, ben ik begonnen met de studie van modern Arabisch (beginner + gevorderde). Het leren van een taal is nooit mijn dada geweest op de schoolbanken. Op de schoolbanken is me eigenlijk nooit veel bijgeleerd. Het systematisch dwangvoeren (force feeding) heeft me nooit gelegen. Al wat ik geleerd heb is omdat ik me er in interesseer(de). Zo was Nederlands nooit mijn ding terwijl ik nu enorm veel plezier beleef aan schrijven en lezen. Idem voor de Engelse taal, al was dit ook wel noodzakelijk als je bijna een decennium in Engelstalige gebieden hebt geleefd. Het probleem is dat ik amper iemand kan helpen met huiswerk omdat het schoolsysteem me niet ligt. Ik heb het geleerd door het te gebruiken, een methode die waarschijnlijk niet iedereen ligt, begrijpelijk. Ik ga op het gevoel af, het in mijn hoofd zeggen en kijken wat er het beste klinkt. Met het Arabisch is het wel compleet anders. De cultuur, het schrift, de uitspraak etc zijn te verschillend van de westerse. Ondertussen, na ontvangst van het eerste deel, al wel van plan veranderd. In plaats van zonder hulp toch maar gekozen voor met hulp. Het idee hierachter is dat ik dan een getuigschrift kan aanvragen na succesvolle beëindiging indien ik het examen absoluut niet zie zitten.

De keuze voor het Arabisch is vreemd, maar wel overwogen. De andere optie is Chinees en dat leek me nog net iets te “vreemd”. Als de wijze van studeren me bevalt, zal de volgende stap Chinees zeker volgen. Spaans of Italiaans (of zelfs Frans) had misschien iets handiger en makkelijker geweest. Het nadeel bij deze talen ligt in het feit dat Romaanse talen me niet echt liggen, vooral op gebied van schrijven. Een ander negatief aspect is dat ik op school Frans heb moeten leren en bepaalde dingen me zijn bijgebleven. Hierdoor is het niet ondenkbaar dat ik begin te skippen of gewoonweg niet verder wil. Het met een propere lei beginnen is belangrijk.

Anderzijds wil ik het Gaelic ook verder machtig maken. Hierbij maak ik geen gebruik van een erkende opleidingsverstrekker. Het Iers (Gaelic) is helaas een uitstervende taal en zal me veel minder van pas komen. Feit is wel dat Arabisch, Gaelic en Chinees een enorm bron aan cultuur en geschiedenis bezorgt. Dat is dan ook een van de belangrijkste redenen van deze toch wel “vreemde” keuze. Een secundaire reden is dat weinig autochtonen deze talen machtig zijn. Je kan hiermee ook makkelijker contact leggen met de allochtonen die de taal als moedertaal hebben. En zoals een Iers gezegde gaat: “Is fearr Gaeilge briste, na Bearla cliste.” Beter gebroken Iers dan perfect Engels. Deze uitspraak is voer voor discussie. Uiteraard probeer je je uiterste best te doen om een vreemde taal onder de knie te krijgen. Voorlopig is het gebruik van deze talen echter recreatief. Ik besef hoe moeilijk het is om een taal machtig te worden en te onderhouden. Helaas zal het Arabisch en Chinees moeilijk te onderhouden worden, idem voor het Gaelic. Gelukkig is dit voor het Engels veel gemakkelijker: tv, internet, boeken, universele taal, etc.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

